Hotlz Perfect Coloring paper

Prelude

I have compared 45 different papers for markers. I have not included papers that are not specified for markers by the company that produce them. It is not uncommon that an art store will market a paper as a marker-paper but if you look at the brands homepage they are not label as a marker paper. But with that said, a lot of other kinds of paper can work very well with markers, for example watercolor paper (even though they will “eat” the ink in the marker a lot faster than any other paper). I also tried some Japanese sumi-e paper with good and interesting result.  I might write more about that in the future. For now, this is a marker paper review.

The theory and method for thicker marker paper

I started with some small samples to se color saturation and value, bleeding and feathering. On thicker paper it is common to se colors becoming milky as well.

I am a firm believer in working the paper as you normally would, to be able to fully understand the potential the paper has, so I decided to do a drawing on every paper.
I especially wanted to test the blending and layering abilities. With blending I mean that I work wheat in wheat, and with layering I let the ink dry before I put another layer on top.

Before I started my drawing I wrote down the name of the brand on the paper. I then covered the name so I wouldn't se which paper I was working on. I wanted it to be a blind test.


I have earlier tried to do the exact same drawing but found that this only works if you compare two or three of them. When you compare many items (as I have done earlier; I compared 30 markers, and now I compare a lot of papers) the chances are huge that the first couples of drawings are a less good than the following (because you are learning) and the last ones are pretty bad because it get so monotonous that it is very difficult to do a good job. At least that is true for me. I therefore chose to draw every drawing different but in the same manner and use the same subject (in this case, one girl stood model for all drawings). I also chose to use the same colors for the face and hair on every drawing.
Hotlz Perfect Colouring paper

Holtz Perfect colouring paper markerpapier                           
250 g/m2

This paper is available in A4 sized sheets in packs of 50. In the package they include a brochure for Copic.

It is a very smooth paper with a white that have a slight greyish tone.

Copic brochure 
On all of the thicker paper that I have tried, markers behave differently than on the thinner marker paper. Even if all markers change in value on all kinds of paper, the problem is more obvious on thicker paper. The value changes are more than just one degree. Vibrant colors usually stay true, but darker colors can loose a lot. This is most certainly true for Holtz paper. A lot of the colors also look milky.

If you put down too many layers and work quick so that the ink is wheat the ink bleeds out. Feathering is a common problem. If you start the drawing with dark colors and then put lighter on top the dark colors will almost disappear. 

I think that this paper and the express-it paper is extremely similar.

Conclusion: I do not prefer this paper.

Drawing made on Holtz paper

Color samples on Holtz paper

1 kommentar:

  1. Takk for at du har laget denne testen av forskjellige papirtyper. Jeg bruker Holtz Perfect colouring paper selv, men har fått høre at X-press it skulle være så veldig mye bedre. Din konklusjon er ganske lik min når det kommer til å sammenligne disse to, de er helt like bortsett fra størrelsen, og som skandinavere flest så foretrekker jeg a4 rett og slett fordi det er mindre jobb med å gjøre om på printer og word for å få rett størrelse.

    Jeg har ikke prøvd dette Neenah papiret, men har sett folk teste dette før og det så ikke så bra ut. Du skriver at papirene blør til neste side, men det skal de jo gjøre har jeg lært. Jeg ser at innlegget ditt er ganske gammelt, så det er mulig du har sluttet med fargelegging eller forandret mening om papir. For 5-6 år siden så brukte jeg Color copy papir 120 grams, og det var absolutt ikke egnet til å fargelegge med Copics eller andre alkoholtusjer, og jeg har kommet til at PCP fra Holtz er det billigste og mest tilgjengelige papiret utenom kopipapiret til HP som jeg har brukt noen ganger. CHP410 HP Colour laser paper 250 gram. Jeg kan egentlig ikke si at det er stor forskjell på disse papirene annet enn at kopipapiret er ganske mye rimeligere.

    Jeg printer digitale stempelmotiv og bruker laserskriver, så det er nok litt annerledes enn for dere som faktisk kan tegne selv. Du er veldig flink til å tegne syns jeg.

    Hvilke butikker i Sverige selger f.eks X-press it og Neenah, og er de veldig dyre? Og hva med det som du valgte som favoritt? (Strathmore 500). Jeg ble litt overrasket over at du ikke likte Manga papiret som man jo skulle tro var mest egnet for slik du bruker papiret.
    Min konklusjon da jeg gjorde en test var vel at Perfect colouring paper var det jeg likte best, og på andre plass et papir fra Xerox (kopipapir) som ikke selges lenger.

    Når man kjøper kopipapir til å fargelegge og spør i butikken om papiret så har de tydelig ikke noe greie på papiret de selger når man stiller spørsmål om det er bestrøket f.eks og de bare tror et eller annet, og man kjøper papiret og kommer hjem med et papir som ikke egner seg til annet en brensel.

    Jeg liker derfor slike tester som du har gjort her, for du skal jo bruke papiret til samme medium som jeg gjør, mens i butikken så går de jo utifra at folk har blekkskriver og at de skal skrive ut fotografier, dette selv om man sier at man bruker laserskriver og skal bruke papiret til å fargelegge med alkoholbaserte tusjer som f.eks Copic og Promarker.
    Når det er butikker som er spesialiserte på kontorartikler eller kunstartikler så burde de i det minste ha hørt om et av disse merkene, men ofte så ser man bare rett igjennom hodet dems som om det er helt ekko inni der og de står der med åpen munn som om man skulle ha stilt spørsmål om sexlivet deres eller noe. hehe.
    Jeg håper det er greit for deg at jeg skriver på norsk, jeg kunne knotet ned noe på engelsk eller forsøk på svensk, men jeg tror det ville vært vanskeligere å lese. Send meg gjerne en mail eller melding på messenger, det ville vært trivelig.

    Hilsen Kjersti Gulliksen
    kgul27@hotmail.com

    SvaraRadera